Categorie
Als inclusieve werkgever zorg je ervoor dat iedereen meedoet. Dat klinkt logisch toch? Maar in de praktijk valt dat niet altijd mee. We zijn geneigd om mensen in hokjes te denken als het gaat om verschillen op basis van leeftijd, geslacht, etniciteit, seksuele geaardheid, religie, opleiding, handicap, talenten en interesses. Dat blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek. Door dit ‘hokjesdenken’ kunnen we mensen onbewust vooroordelen, discrimineren en buitensluiten. Hoe zorg je er als organisatie voor dat iedereen zich welkom voelt?
Iedereen volwaardig mee laten doen aan de maatschappij. Dat betekent dat iedereen gelijke kansen en rechten heeft, en dat iedereen zich welkom, gewaardeerd en betrokken voelt. Dat is goed voor de gezondheid, het zelfvertrouwen, de ontwikkeling en de participatie van alle mensen. Voor werkgevers levert het ook veel op, zoals meer rendement, productiviteit, medewerkerstevredenheid en innovatie. Bovendien kan het bijdragen aan je reputatie. Je trekt toptalent uit alle lagen van de bevolking aan, wat leidt tot meer innovatie en een beter probleemoplossend vermogen.
Bij inclusiviteit gaat het erom dat mensen zich niet alleen gezien worden, maar ook het gevoel hebben dat zij worden gewaardeerd en als belangrijk wordt beschouwd. Dat hun ervaringen en hun mening over deze kwestie worden erkend en dat hun stem net zo waardevol is als die van iemand anders. Het vraagt om langdurige inspanningen op verschillende niveau en begint bij beleid. Stel een duidelijke visie en doelen op voor diversiteit en inclusie in je organisatie. De top van het bedrijf moet het belang van diversiteit en inclusie inzien en consequent uitdragen. Dat is een voorwaarde voor een succesvol D&I-beleid.
Managers en leidinggevenden hebben hierin een belangrijke rol. Zij moeten ervoor zorgen dat ze kwaliteiten en talenten goed herkennen en weten dit in te zetten. Zij geven iedereen gelijke kansen en dragen bij aan een veilige bedrijfscultuur. Een cultuur van openheid waar je fouten mag maken. Ook kun je je managers trainen om hoe zij om kunnen gaan met verschillen en diversiteit. Mensen hebben vaak onbewust blinde vlekken en vooroordelen. Leer hen om de verschillen te waarderen en te benutten.
Betrek je medewerkers, klanten en stakeholders bij het maken van dit beleid en communiceer het regelmatig. Want anders komt het niet van de grond. Geef hen inspraak, feedback en waardering. Zorg voor een open en veilige sfeer, waarin iedereen zichzelf kan zijn en elkaar respecteert, En leg uit wat ieders toegevoegde waarde is. Het gaat erom dat je blijft communiceren om mensen mee te nemen in je missie. Houd ook rekening met ieders specifieke behoefte en richt daarop je acties in. Zo voelen mensen ook dat ze meetellen.
Rolmodellen kunnen anderen in een organisatie inspireren, motiveren en ondersteunen. Voorbeelden zorgen voor meer diverse instroom en het geeft meer zelfvertrouwen trots en herkenning. Anderen kunnen zich beter identificeren met een organisatie.
Zorg dat diversiteit en inclusie een vast onderdeel zijn van je bedrijfsvoering. Stel doelstellingen of KPI’s op en meet je voortgang. Organiseer trainingen en workshops voor je medewerkers. Vier je successen en leer van je fouten. Het gaat met vallen en opstaan. Monitor en evalueer de voortgang en resultaten van jouw diversiteitsbeleid.
Meer info? Lees de blogs ‘Lees meer over divers en inclusief werven’, ‘Gebruikmaken van diverse generaties op de werkvloer’ of neem contact op voor trainingen of hulp bij het opstellen van en een D&I-beleid.
Copyright © Nieuwekijk Lichtenvoorde